Thursday, April 5, 2012

Jadikanlah diriku antara orang yang bersabar kerana Allah swt.



Bacaan yang saya peti di dalam Buku Jangan Bersedih..dimana buku tersebut memberikan motivasi terhadap individu dan mengajar saya menjadi orang sabar menempuh segala onak duri, hidup di atas muka bumi Allah swt.

Disini diriwayatkan dari Anusyirwan, bahawa ia pernah mengatakan “Semua ujian di dunia ini dikategorikan menjadi dua. Pertama, yang dapat dicari jalan keluarnya. Yang ini sembuh justeru dengan menyambutnya.”

Menurut kalangan bijak bistari : “Untuk menyelesaikan suatu masalah yang tidak ada jalan keluarnya adalah dengan bersabar.”

Dikatakan: Barangsiapa yang selalu bersabar, pasti akan beroleh kemenangan.”

Peribahasa-peribahasa Arab yang berkaitan dengan sabar banyak sekali:

-        sabar adalah kunci kejayaan.
-        Barangsiapa bersabar, maka dia akan berjaya mengatasi permasalahan.
-        Buah kesabaran itu adalah keberhasilan.
-       Takkala musibah yang menimpa itu sedemikian berat, pasti akan datang kebahagiaan.

Yang lain:

-         Takutlah terhadap bahaya yang datang dari celah-celah kemudahan.
-         Harapkan beroleh manfaat dan adanya larangan.
-         Ghairahkan hidup ini dengan mencari kematian.
-         Tidak jarang keabadian itu didapati saat mencari kefana’an dan tidak jarang pula   
       kefana’an saat ingin hidup abadi.
-         Keamanan kebanyakan datang dari arah yang menakutkan.

Orang-orang Arab mengatakan: “Sesungguhnya dalam keburukan ada kebaikan.”

Menurut Al-Ashma’I ungkapan di atas bererti, keburukan itu lebih mudah dari apa saja. Sedangkan menurut Abu Ubaidah bererti, jika kita ditimpa musibah kita  harus menyedari bahawa di sana masih ada musibah lain yang jauh lebih besar, sehingga kita akan merasa bahawa musibah yang menimpa diri kita itu masih sangat ringan.

Seorang yang bijak pandai mengatakan: “Akibat dari segala sesuatu itu masih di awang-awangan. Boleh saja sesuatu yang dicintai ternyata ada dalam hal yang tidak disukai, atau yang tidak disukai ternyata ada dalam hal yang dicintai. Orang yang bergelumang dengan kenikmatan ternyata banyak termakan oleh kenikmatan itu sendiri, dan orang yang menderita dalam hidupnya kerana penyakit yang dideritainya ternyata boleh sembuh oleh penyakit itu sendiri.”

Boleh jadi kebaikan itu datang dari keburukan dan sesuatu yang berguna datang dari hal yang membahayakan.

Wada’ah As-Sahmi mengatakan: “Bersabarlah atas keburukan jika itu harus engkau terima kerana boleh jadi keburukan itu membuatmu gembira. Di bawah buih yang terdapat susu putih bersih.” Allah akan mendatangkan kegembiraan tatkala semua harapan telah putus.

Sehingga apabila para rasul sudah tidak mempunyai harapan lagi (akan keimanan kaumnya) dan tekah yakin bahawa mereka telah didustakan, datanglah kepada para rasul itu pertolongan kami(Yusuf: 110)

…….sesungguh Allah bersama orang-orang yang sabar.(Al-Anfal:46)

…….sesunggupnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas. (Az-Zumar:10)

Seorang penulis mengatakan: “Allah datang menghampiri orang yang dicintainya dari arah yang telah ditentukan sebagai arah datangnya hal yang disukai, dan membukakan jalan keluar ketika tiada harapan telah pupus dan ketika semua jalan telah buntu. Ini semua dimaksudkan agar semua maklumknya terdorong untuk mengalihkan harapannya kepadanya, memurnikan niat untuk bertawakkal kepadanya. agar sesuatu saat nanti ia tidak akan berpaling darinya, dan tidak bosan menunggu jalan keluar darinya. Di samping itu, ketika ia ditimpa kesusahan ia masih tetap dapat tertawa dengan keyakinan bahawa Allah hanya menurunkan ujian yang ringan, bukan yang lebih besar dari itu; dan ia juga masih dapat senang kerana Allah hanya menurunkan musibah yang kecil dibandingkan jika yang ditimpakan lebih besar lagi (yang tentunya tidak dapat ditanggung).”

Barangkali teguran yang ditujukan kepadamu
terpuji kesudahannya
kerana boleh jadi tubuh menjadi sihat
setelah ditimpa penyakit

Ishaq, seseorang ahli ibadah mengatakan: “Mungkin Allah menguji hambanya dengan sesuatu musibah, untuk menyelamatkannya dari kebinasaan. Sehingga musibah menjadi nikmat terbesar baginya.”

“Orang yang bersabar dalam menghadapi ujian, menerima semua ketentuan Allah, dan bersabar atas semua kesulitan, nescaya Allah akan menampakkan kepadanya kebaikan agar ia dapat memahami kemaslahatan yang tersembunyi di sabalik itu.”

Cerita dari kalangan Kristian mengatakan bahawa seorang nabi pernah berkata: “Ujian adalah latihan dari Allah, dan tentunya latihan tidak selamanya. Maka beruntunglah orang yang bersabar selama masa latihan dan bertahan selama masa ujian langsung. Dia berhak mengenakan mahkota kemenangan dan mahkota kejayaan yang telah Allah janjikan kepada mereka yang mencintainya dan taat kepadanya.”
Ishaq mengatakan : “Awas, jangan mengeluh ketika engkau dicengkam taring-taring ujian kerana memang jalan ke arah kebaikan sangat sukar.”.

Kata Bezrajmahar: “ Menunggu pertolongan dan jalan keluar dengan bersabar akan mendatangkan kebahagiaan.

Insyaallah, mudah-mudahan termakbulkan dengan apa Allah janjikan kepada umatnya. Bersabarlah!! Amin.







Cerita budak kecik yg comey, Jgn lupe Like dan komen sekali.TQ.

0 orang comment:

Post a Comment

* Assalamualaikum.
* Sila Tinggalkan Comment Anda Di Sini.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...