Thursday, February 23, 2012

Sakit Itu Penghapus Dosa

Selamat pagi kawan-kawan.



oh ye dah 3 hari ayu selsema dan sakit tekak(tonser) beserta sakit telinga teramat sangat. batuk pun datang kadang-kadang je. semalam ayu dapat cuti sakit (MC) lah senang ceriter, selepas dapatkan rawatan ke klinik balik rumah terus makan ubat tapiiii....kan tetap menghaduiii sampai pagi esoknya tau. huhu jumaat ini kena jumpa doktor semula untuk vakum cecair di dalam telinga. masa sakit doktor tak nak buat nanti menjerit- jerit kesakitan sebab gegandang telinga kita bengkak karang jadi lain pulak...redha jela...padahal dah nagis-nagis tahan sakit punya pasal...



memang seksa bila kena penyakit.siapa yang nak penyakitkan.ayu sejak dua menjak ini selalu demam. mungkin cuaca hujan dan panas terik yang tak menentu. ditambah kurang minum air masak tulah yang cepat diserang demam.



bila kita fikirkan balik,ayu pernah dengar ustazah cakap yang penyakit ini sebenarnya penghapus dosa kita. hari-hari kita hidup kat dunia ni mesti tak terlepas dari dosa. kita kan manusia, bukan malaikat.selalu ada sahaja kesilapan yang dilakukan.jadi, demam  atau penyakit yang tidak disangka-sangka ini antara penghapus dosa.ayu tak sure dosa besar ke dosa kecil. tapi ayu tahu dosa besar memang kena buat solat taubat nasuha.



bila kita demam atau sakit, memang kita akan lebih rapat dengan Allah SWT. masa itulah kita akan teringat pada DIA. kita akan sentiasa menyebut nama DIA dan minta agar penyakit kita disembuhkan.sebab hanya DIA yang mampu sembuhkan kita dan ubat yang kita makan hanyalah salah satu ikhtiar kita.


Jadi,sakit itu bukanlah satu penyeksaan. tapi satu cara untuk kita lebih ingat pada Tuhan. Tuhan kan Maha Adil. jadi,dia tak kan menyusahkan hamba DIA.apa yang berlaku ini semua ada hikmahnya.






p/s lepas ni kena minum air masak banyak setiap hari. =D


Cerita budak kecik yg comey, Jgn lupe Like dan komen sekali.TQ.

Wednesday, February 15, 2012

Indahkan Ciptaan Tuhan

Tak perlu banyak berbicara hanya memerhatikan keindahan alam ciptaan tuhan 
dan laut kalau dipandang lelama boleh menenangkan jiwa kita semua kan..










nikmatlah bersama yang tersayang....




Cerita budak kecik yg comey, Jgn lupe Like dan komen sekali.TQ.

Thursday, February 2, 2012

Kelopak MataKu Bergerak-gerak!!!

Mata juga boleh memberitahu segala rahsia hati seseorang....


Assalamualaikum warahmatullah,

Hari ini sudah masuk lima hari kelopak mata bahagian atas sebelah kiri bergerak-gerak. Pergerakannya yang datang tidak menentu dan di luar kawalan amat mengganggu dan sesungguhnya merimaskan saya. Saya masih ingat masa kecil-kecil saya pernah mengadu mata saya bergerak-gerak dan mak pernah beritahu, ada beberapa tanda/alamat/petunjuk jika mata kita bergerak-gerak. Antara kata-katanya yang masih saya ingat :
  1. Kelopak mata sebelah kanan bahagian atas – nak tengok / akan berjumpa orang jauh atau lama terpisah atau akan mendapat berita baik.
  2. Kelopak mata sebelah kanan bahagian bawah – akan mendapat berita gembira
  3. Kelopak mata sebelah kiri bahagian atas – seseorang yang jauh atau lama terpisah teringin nak jumpa kita
  4. Kelopak mata sebelah kiri bahagian bawah – akan menangis (akibat berita kurang baik / musibah)
Apapun alamatnya, saya rasa cukup rimas dan terganggu, menyebabkan saya mencari kaedah bagaimana hendak menghentikan pergerakan ini. Menurut sumber yang saya jumpa di internet, katanya urutan di kelopak mata dengan perlahan mampu mengurangkan pergerakan tidak terkawal dan kata sumber itu lagi, keadaan otot di kelopak mata bergerak dengan sendiri (involuntary twitching of the eyelid) kerana keadaan letih atau stress.

Semoga mata saya cepat sembuh. Dan saya juga sertakan website rahsia pergerakan anggota badan yang menarik untuk dikongsi bersama.

Ermmm...pengeluhan saya yang sangat panjang...tanpa diduga saya rasa terganggu kedatangan seseorang yang amat saya benci kembali semula dan mengganggu ketenangan hidup saya..dia adalah masa lalu yang harus di padamkan terus dalam ingatan saya..cukuplah derita engkau beri pada saya....dan bukan mudah untuk saya kembali sihat,tenang dan hidup seperti orang lain..



Saya mempunyai masalah percaya orang terutama orang menganiyai saya...

Cerita budak kecik yg comey, Jgn lupe Like dan komen sekali.TQ.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...