Saturday, July 30, 2011

Talam Dua Muka









Ini talam bukan sebarang talam. Bukan Talam Holdings yang tak gheti buat rumah tu. Bukan nama dia talam bin sekian-sekian. Ini talam tarak elok punya talam. Kalau tanya sama itu Samy Vellu pun, dia tarak tau sapa. Ini talam bukan untuk makan punya talam atau untuk bawa air minuman. Ini talam sangat bahaya wooOOOOo.



Dalam dunia sekarang ini bermacam-macam ragam manusia ada. Ada yang boleh dipercayai dan ada yang tidak boleh dipercayai. Ada yang hitam ada yang putih. Ada yang wangi dan ada yang busuk. Ada yang boleh diharap dan ada yang tidak boleh diharap. Ada yang tidak suka tikam belakang, ada yang suka tikam belakang. Ada yang boleh dipercayai dan ada yang tidak boleh dipercayai.


Manusia talam dua muka ini memang manusia yang amat-amat merbahaya. Pasal saya kata merbahaya? Satu yang paling ketara tentang talam dua muka ini ialah, mereka pandai bermuka-muka. Manusia yang mempunyai banyak muka. Bukan satu bukan dua malah beribu. Di depan kita dia baik, tetapi dalam masa yang sama di depan kita juga, dia boleh bertukar menjadi seperti manusia yang tidak pernah kita kenali.


Ada juga yang apabila di depan kita dia baik tetapi di belakang kita, dia akan memfitnah kita seburuk mungkin. Jenis yang begini memang banyak dalam dunia sekarang ini. Jenis yang bermuka-muka dan tidak ikhlas apabila berkawan termasuk sedara sendiri pun. Pernahkah kita menghadapi atau berjumpa dengan manusia yang sebegini? Atau adakah kita sendiri berperangai sebegini tanpa kita sedari. 


Manusia talam dua muka ini sebenarnya bukan boleh dipercayai kerana di depan kita bukan main baik lagi tetapi di belakang kita, habis satu dunia dia fitnahkan kita. Talam dua ini seperti juga manusia hipokrit, suka berbohong untuk menutup pekung di dada. Dalam Islam, orang sebegini boleh dianggap sebagai munafik. Pandai membuat janji tetapi tidak pandai menetapi janji.


Talam muka pula amat pandai memberi pujian tetapi pada masa yang sama boleh bertukar menjadi seperti musuh apabila duduk bersama orang yang lebih tinggi darinya. Niatnya hanyalah satu, untuk membeli jiwa orang diatasnya supaya menjadi sahabat barunya. Sahabat lama, dilupai dan dijatuhkan tanpa perasaan belas!















Thursday, July 28, 2011

Kolesterol

Dalam tubuh terdapat lemak terdiri dari kolesterol jahat yang biasa disebut LDL (Low Density Lipoprotein) dimana lemak ini dapat menempel pada pembuluh darah. Sedangkan kolesterol baik yang dikenal dengan HDL (High Density Lipoprotein) merupakan lemak yang dapat melarutkan kandungan LDL dalam tubuh. Kolesterol normal dalam tubuh adalah 160-200 mg, maka penumpukan kandungan LDL harus dicegah agar tetap dalam keadaan normal. Berikut beberapa tips agar Anda dapat mengontrol kolesterol dalam darah. 

Tips Mengendalikan Kolesterol



Berikut ini beberapa tips yang bisa Anda lakukan untuk mengendalikan kolesterol Anda:  
  •  Diet
Konsumsi makanan yang rendah lemak dan kolesterol. Misalnya dengan mengkonsumsi susu tanpa lemak dan mengurangi konsumsi daging. Pilihlah makanan dengan kandungan lemak tak jenuh daripada kandungan lemak jenuh. Minyak yang digunakan untuk menggoreng secara berulang-ulang dapat meningkatkan kadar kolesterol, maka ada baiknya Anda mengurangi konsumsi makanan yang digoreng.
  •  Konsumsi makanan berserat
Lebih banyak mengkonsumsi makanan berserat seperti gandum, kacang-kacangan, sayur-sayuran dan buah-buahan. Jenis makanan ini dapat menyerap kolesterol yang ada dalam darah dan mengeluarkannya dari tubuh.
  • · Konsumsi antioksidan
Antioksidan banyak terdapat dalam buah-buahan seperti jeruk, strawbery, pepaya, wortel, atau labu. Mengkonsumsi bawang putih secara teratur juga dapat menurunkan kadar kolesterol.
  •  Hindari alkohol dan merokok
Dengan merokok atau mengkonsumsi alkohol, kolesterol akan mudah menumpuk dalam aliran darah.
  • Olahraga
Berolahraga secara teratur sesuai dengan umur dan kemampuan. Jaga agar berat tubuh Anda tetap ideal.









Rindu Nak Makan Burger...



Al kisah cerita saya...untuk pengetahuan korang saya dilarang memakan burger untuk tempoh yang agak lama...atas nasihat doktor pakar kesihatan saya...rasa-rasanya ada kot 3 bulan tak makan burger...adoyaiii...rindu sangat nak makan burger dan salah satu sebab burger adalah makanan kegemaran saya sejak kecik lagi...Actually..memang tak baik makan makanan yang banyak lemak dan kalesterol...huhu...redha jela...

Burger semestinya sedap..yummmi....

Saturday, July 23, 2011

Suami, Isteri Dan Cermin

Alkisah, sepasang suami isteri orang asli yang tinggal di atas pokok (dua tingkat lagi) dalam hutan. Kerja suaminya mencari makanan seperti memburu dan memetik buah-buahan hutan. Manakala isteri pulak hanya duduk mengemaskan di rumah sahaja.  Suatu hari, sedang suami mencari makanan di hutan, tertiba-tiba beliau terjumpa cermin.  Beliau membawa balik cermin itu dan menyimpan cermin tersebut di tingkat atas tanpa pengetahuan isterinya.


Setiap hari, sebelum beliau keluar mencari makanan, beliau akan masuk ke dalam bilik dan melihat cerminnya. Sehinggalah, isterinya merasa pelik melihat telatah suaminya itu. Maka, disiasatlah bilik  yang selalu dimasuki suaminya, bimbang jika suaminya menyimpan perempuan lain di bilik tersebut tanpa pengetahuannya.

Sebaik sahaja, masuk ke dalam bilik itu, isterinya ternampak cermin suaminya. Oleh kerana, beliau tidak tidak tahu fungsi cermin itu, jadi beliau ingat orang di dalam cermin itu adalah perempuan simpanan suaminya. Apa lagi, beliau berlari menangis dan meraung mencari emaknya.


Apabila diberitahu hal tersebut kepada emaknya, maka emak beliau sendiri ingin melihat perempuan yang kononnya disembunyikan oleh suaminya itu. Lalu, emaknya masuk ke dalam bilik tersebut. Kemudian, keluar dari bilik sambil ketawa terbahak-bahak.

Isteri : Apasal mak ketawa...?
Mak : Apa teruk benar selera suami kau tu.  Kalau ye pun nak kahwin lain, carilah perempuan yang elok sedikit.  Ini tidak....aku tengok permpuan kat dalam bilik itu...dah la tua...hodoh pulak tu.....

** cuba pahamkan kisah di atas ini ya.....hihi...

Friday, July 22, 2011

KeraBu Betik Muda























Bahan-Bahan :

1 biji betik muda (buang kulit dan parut),
200gm udang (rebus dan tos),
2 sudu daun ketumbar (dicincang),
2 tangkai cili merah (ditumbuk),
2 sudu kacang tanah (ditumbuk),
1 tangkal cili merah - hiasan,
3 sudu gula halus,
1 biji limau nipis (jus),
3 sudu sos ikan,
1 biji tomato (potong dadu),
1 biji bawang besar (potog dadu).


Cara Membuat :

Masukkan bahan di atas ke dalam mangkuk. Gaul hingga sebati. Sedia untuk dihidang. Menu ini amat sesuai dihidangkan bersama keropok goreng.


Untuk Kesihatan : Dengan mengambil satu auns kacang tanah sebanyak 5 kali seminggu, ia dapat mencegah panyakit jantung. Malah, dikatakan kacang tanah juga mengandungi bahan yang dapat melawan penyakit batuk kering.

Wednesday, July 20, 2011

Petua Sihat Dan Cerdas

sekilas....SIHAT

BIARKAN DIRI ANDA DIKELILINGI RAKAN-RAKAN yang sentiasa positif dan membantu anda membina diri menjadi individu yang lebih baik. Kajian dari sekumpulan saintis dari Australia mendapati bahawa mereka yang memiliki hidup lebih bermakna dan lebih lama.

Urus tekanan dengan bijak menerusi kaedah pernafasan yang baik , senaman, mendengar muzik dan memandang potret insan kesayangan anda. Tekanan yang gagal diurus akan membuatkan badan terasa sakit dan tidak bermaya.

JANGAN TAKUT UNTUK MELAKUKAN AKTIVITI LUAR! Ambil udara segar, rasai mentari pagi, barulah tubuh terasa segar!

JANGAN TERLALU BIMBANG kerana kebimbingan hanya akan mewujudkan rasa sakit yang sebenarnya tidak wujud dalam diri. Itulah yang sering menghantar anda ke hospital tetapi setelah diperiksa, anda sebenarnya tiada sebarang masalah. Justeru, selalulah bertenang.

SELALULAH MEMBERI PENGHARGAAN kepada diri sendiri. Contohnya membelikan sepasang sepatu baru, sehelai baju yang didamba atau nikmat sepotong kek yang lazat setelah mendapat gaji. Itulah terapi untuk minda!

JANGAN LUPA CUCI TANGAN setiap kali sebelum dan selepas makan walaupun anda menggunakan sudu.

SESIBUK MANA PUN ANDA, jangan berkompromi dalam mendapatkan tidur yang cukup. Apabila tubuh berehat, barulah penghasilan sel dan otot tubuh akan sempurna tanpa gangguan.

BUANG ROKOK ITU! Anda berisiko untuk diserang sakit jantung, kanser, dan mempercepatkan proses penuaan tubuh.

BEKAS MINUMAN 'BPA-FREE' bukan sahaja perlu untuk bayi anda tetapi anda juga.

KASUT TINGGI MEMANG CANTIK DIGAYA. Namum ini pula bahayanya, ia boleh memberikan rasa sakit pada jari kaki seterusnya mampu menyebabkan keradangan pada jari. Kesan jangka panjang adalah jari kaki anda akan cenderung membengkok disebabkan bahagian hadapan kasut yang sempit.



Note :

Berbasikal adalah senaman berintensiti tinggi yang menyihatkan. Ia bukan sahaja membantu anda menggerakkan seluruh otot tubuh sebaliknya juga mampu memberikan anda ketenangan fikiran jika anda memilih untuk berbasikal di kawasan pergunungan yang menghijau.



Monday, July 18, 2011

Blog saya masih dlm construction..

Maaf ya kekwn2 blogger yang singgah 
ke blog saya kerana blog saya agak cacamarba ckit or kelam kabut
di sbb kesilapan saya sendiri erm...al maklumlaa...saya pn masih baru tentang penulisan blog ni harap masih ada sudi jadi frenz saya dan tak lupe follower la saya ya...
sayang korang...muah..muah..muah...

Tuesday, July 12, 2011

Luahan hati seorang perempuan



situasi: Iman ingin berkongsi banyak benda dengan buah hati nya....




iman: kring....kring...(tak sabar nya nak bercerita)


halliemie: helo?apsal? abg tengah tengk tv ni kan.. iman jangan kacau boleh?


iman: owh...maaf-maaf......sy tak kacau awak...sy cuma...hmmmm...tak pela awk...


halliemie: k, bye..




p/s: fahamila hati perempuan itu lembut.....bila dia kol, dia rindukan kamu setengah mati..jangan lukakan hati dia.. dia perlukan kamu...cuba bukakan mata.....cakap lemah lembut, jangan marah-marah, maki-maki... perempuan ada rasa... rasa untuk menjadi yang terindah untuk awak....fahamilah...




situasi 2: iman ingin bagitau buah hati nya, dia demam



iman: kring....kring...(tak sabar nya nak meluah)


halliemie: helo?apsal? abg tengah main game ni kan.. iman jangan kacau boleh?


iman: owh...maaf-maaf......sy tak kacau awak...sy cuma...hmmmm...tak pela awk...


halliemie: k, bye..






p/s: ingatla....
susah sangatkah menjaga kata..?
susah..sangat susah..yes
patutla wanita mudah menangis..
bila terasa akan menangis..
bila terguris..
pun nak menangis..
bila terluka pasti jua menangis..
x perlu berkias-kias..
duhai lelaki..
sindiran itu cukup kufahami..
x perlu berbunga-bunga..
tapi kadang2 hati tertanya..
gembirakah bila buat orang terluka..??
puaskah hati bila ade yang menitiskan air mata??
terima kasih..terima kasih..terima kasih..




















Note : peritkan lelaki sukar memahami perempuan..

Tuesday, July 5, 2011

Take My Heart

Take My Heart Lyrics - Soko



You can take my heart
For a walk on the beach,
You can take my heart
For a little trip,
You can take my heart
Very close to your heart,
You can take my heart
Forever if you like.


But not every heart
Belongs to any other
You and I
You and I are meant to be.


I'm the one for you
you're the one for me
you love me as much as I do
when you look at me and we're skin to skin
I want you, so please come in
and you love me more and more
and my love grows up with you
and you kiss me more and more
and I kiss you too
and I kiss you too


If I take your heart
I will cherish it every day
If I take your heart
I will heal these old wounds
If I take your heart
it's to make it happy
If I take your heart
it's forever close to mine


But not every heart
belongs to any other
You and I


You and I
are meant to be
I'm the one for you
you're the one for me
you love me as much as I do
when you look at me and we're skin to skin
I want you, so please come in
and you love me more and more
and my love grows up with you
and you kiss me more and more
and I kiss you too
and I kiss you too


I don't care
I don't care
if I'm again carried away
if you swear
if you swear
to give me your heart in return
I don't care, I don't care!
if i'm again carried away
if you swear
if you swear
to give me your heart in return
to give me your heart in return

PenulisanKu Yang Pertama Dan Terakhir Untuk Tahun 2013!!

Assalamualaikum..wbt.. Hai pekaba reader semua!! sekian kalinya.. iman minta maaf sangat-sangat kerna telah membiarkan blog kesayanga...